I. třída
„SLUNÍČKO“
Učitelky: Bc. Soňa Kozelská a Ivana Kelešovská
Ve školním roce 2024- 2025 je k 1. září ve třídě zapsáno 20 dětí ve věku 2-4 roky. Z toho k 1. září 2024 je 8 dětí mladších tří let.
TVP_TŘÍDA SLUNÍČKO_MYŠKA OČKO.pdf
Náměty na období před a po Velikonocích 2021
Pro rodiče, kteří budou mít zájem je zde připraveno několik námětů na činnosti, které můžete s dětmi dělat doma v době, kdy je MŠ z důvodu pandemie koronaviru uzavřena. Budete-li mít zájem, můžete zaslat fotografie z realizace těchto činností na email: skolka@zs-ms-kyjovice
Plnění těchto aktivit není povinné. Je zcela dobrovolné a záleží jen na Vás, zda se zapojíte.
Na Vaši spolupráci se těší paní učitelky Soňa a Iva ze třídy Sluníčko.
PTÁCI NA JAŘE
6. 4. – 9. 4. 2021
ZÁMĚRY: Seznamovat děti se změnami v přírodě a s některými druhy ptáků
Konečně přichází jaro. Více svítí sluníčko a otepluje se. Z teplých krajin se vracejí ptáci. Všichni ptáci i ti, kteří u nás zůstávají i v zimě si staví hnízda. Snášejí do hnízd a ptačích budek vajíčka, z kterých se líhnou mláďátka.
NÁMĚTY ČINNOSTÍ:
Zpěv písní
- Hřej sluníčko – děti píseň znají
(Hřej sluníčko, hřej, hory, doly krej. Povyskoč si výše, na té naší střeše, kolo udělej, kolo udělej).
- Prší, prší (ptáme se, o kterém ptáčku se v této písničce zpívá a jaký zvuk vydává)
Říkanky jen dětem přečtěte.
- Vlaštovka
- Čáp
- Kos
- Vrána
- Motýl
Vlaštovka
Vlaštovička lítá, povídá, že svítá.
Já jsem taky vstala, jaro přivítala.
Čáp
Čáp je velký pták (tleskání nataženými pažemi před sebou)
dělá klapy, klap.
Umí stát na jedné noze, (stoj na jedné noze)
umí létat po obloze. (běh, mávání nataženými pažemi)
Hnízdo staví na komíně, (stoj, ruce do vzpažení)
rozhlíží se po krajině. (otáčení hlavy vpravo, vlevo)
Kos
Ztratil kos píšťalku, neměl novou,
došel si k potoku pro vrbovou.
Dej vrbo vrbičko, dej větvičku,
já si z ní udělám píšťaličku.
Vrána
Vrána letí, nemá děti,
my je máme, neprodáme.
Logopedická chvilka
Vyšpulíme rty a napodobujeme zvuky ptáků.
- Jak dělá kukačka? – KU, KU.
- Jak dělá sova? – HÚÚÚ, HÚÚÚ (vyslovujeme dlouze).
Vyslovujeme názvy ptáků s hláskou –S.
Usmějeme se, stiskneme zoubky podle razítka a vyslovujeme názvy ptáků.
Čtení veršované pohádky
Tvoření
- modelování vajíček a hnízd
- skládání vlaštovky (Vlaštovku může složit rodič nebo starší sourozenec.)
Vycházka přes vesnici a pobyt venku
- pozorování ptáčků
- poslouchání zpěvu ptáčků
- pozorování ptačích budek a hnízd na zahradách a v parku
Omalovánky, grafické cviky a pracovní listy naleznete níže.
Veďte děti k tomu, aby držely tužku správně. (Třetí prst je pod tužkou – viz obrázek.)
Mteriály ke stažení zde:
Grafický cvik-vlaštovka létá po obloze
Spočítej vlaštovky a porovnej množství
VELIKONOCE 2021
23. 3. – 1. 4. 2021
ZÁMĚRY: Seznamovat děti se svátky jara, seznamovat je se symboly Velikonoc.
DOPIS SMUTNÉHO ZAJÍČKA DĚTEM
Milé děti.
Chtěl jsem přijít za Vámi do mateřské školky. Ale je tam zamčeno. Je mi
z toho moc smutno!
Poproste maminku nebo tatínka, aby si udělali čas a přišli s Vámi
a s Vašimi mladšími sourozenci ke školce, mě rozveselit. Můžete mi něco zazpívat nebo říct básničku.
Přijďte za mnou na ZELENÝ ČTVRTEK. Budu na Vás čekat v době mezi 9:00 – 16:00 hodinou přede dveřmi do MŠ. Budu tam mít pro Vás přichystané malé překvapení.
Abychom byli zdraví, nezapomeňte v tento den (podle tradice) sníst něco zeleného.
Moc zdraví a těší se na Vás
Váš smutný zajíček.
NÁMĚTY ČINNOSTÍ:
Zpěv písní
- Zajíček v své jamce
- Běžela ovečka
Říkanky
- Hody, hody, doprovody
- Slepička
- Šel Janeček
- Zaječí říkadlo (V MŠ zpíváme jako písničku, zkuste se zeptat dětí, zda si podle textu vzpomenou, jak se zpívá.)
Hody, hody, doprovody
Hody, hody, doprovody, dejte vejce malovaný,
nedáte-li malovaný, dejte aspoň bílý,
slepička vám snese jiný.
Slepička
Kropenatá slepičko,
snes mi zlaté vajíčko.
Zlaté vejce – a co s ním?
O zlato já nestojím.
Jak by se mi ze zlata potom líhla kuřata?
Šel Janeček
Šel Janeček na kopeček,
hnal před sebou pět oveček
a šestého berana
se zlatýma rohama.
Zaječí říkadlo
My jsme malí ušáci,
nemáme nic na práci.
Trénujeme běh a skok,
přes pařezy, přes potok.
Učíme se kotouly,
nekoukáme na bouli.
Jak vyroste slepička?
Podle obrázku vyprávějte příběh (Slepička snese vajíčka. Z vajíček se vylíhnou kuřátka. Z kuřátek vyroste malý kohoutek a malá slepička. Když slepička vyroste, snese vajíčko, z kterého se vylíhne kuřátko…). Nejdříve může vyprávět v jednoduchých větách rodič, potom mohou zkusit vyprávět děti.
Pohádky: stáhněte níže.
Velikonoční tvoření
Můžete využít z některých námi nabízených nápadů
na tvoření nebo využít vlastní tvořivou fantazii.
Logopedická cvičení
Stiskneme zoubky a zkusím udělat pusinky jako vajíčka na obrázcích.
Střídavě špulíme pusinku a roztahujeme do širokého úsměvu.
Velikonoční pečení
Můžete upéct s dětmi tradičního velikonočního beránka nebo něco, co ve vaší rodině tradičně pečete.
Vycházka přes vesnici
Pozorujeme velikonoční výzdobu v oknech i na zahrádkách. Na dvorcích pozorujeme slepičky, kohouta, posloucháme zvuky, které vydávají aj.
Omalovánky, grafické cviky a pracovní listy: stáhněte níže.
Pracovní list velká a malá vajíčka
Grafický cvik spirála nebo kroužek – ovečka
Omalovánka ovečka s barevnými kroužky
Omalovánka slepička velká a malá
TÉMA TÝDNE: DOMÁCÍ ZVÍŘATA
15. 3. – 19. 3. 2021
ZÁMĚRY: Seznamovat děti s domácími zvířaty a jejich užitkem, seznamovat s názvy mláďat.
NÁMĚTY ČINNOSTÍ:
Zpěv písní o zvířátkách
- Kočka leze dírou
- Skákal pes
- Já mám koně
- Běžela ovečka
- Pásla ovečky
Prohlížení knih se zvířátky
- pojmenujeme zvířátka
- vytleskáme názvy zvířat
- pojmenujeme mláďata
- napodobujeme zvuky zvířat
- rozhovor o zvířatech a jejich užitku
Hádanky
- Kdo pípá?
- Kdo snáší vajíčka?
- Kdo nám dává mléko?
- Kdo má hřívu?
- Kdo má vlnu?……
Logopedické cvičení
Jak dělá husa? SSSSSSS
Stiskneme zuby podle razítka, jazyk leží dole. Hodně se usmějeme.
Děti napodobují zvuk po dospělém.
Čtení pohádky
Dětem můžeme přečíst pohádku Povídání o pejskovi a kočičce- Jak si pejsek a kočička dělali k svátku dort (viz příloha e-mailu).
Text pohádky si můžete stáhnout zde: Jak si pejsek s kočičkou dělali k svátku dort
Dáváme otázky k obsahu pohádky,
jmenujeme věci, které pejsek a kočička dali do dortu. Vysvětlujeme, proč zlému psovi bylo špatně atp
Pečení
Doma za přítomnosti dítěte můžete upéct bábovku nebo jinou buchtu, aby děti viděly, co se může do buchty dát.
Ptáme se na to, od kterého zvířátka máme suroviny potřebné do těsta (mléko, vejce, máslo).
Modelování
Děti mohou s pomocí dospělého modelovat z plastelíny dort. Mladší děti mohou modelovat pečivo: rohlík, housku, koláč nebo jen mačkat modelínu (jako když se zpracovává těsto) apod.
Vycházka ke kravínu
Na vycházce si všímáme domácích zvířat a hovoříme s dětmi o tom, jak vypadají. (kolik mají noh, co mají na těle-peří, srst, chlupy, jaké mají uši, zda mají zobák, čumák, čenich apod.
Zde můžete stáhnout k procvičování:
Zvířátka a jejich mláďátka-spojování
Učitelky: Bc. Soňa Kozelská a Ivana Kelešovská
Ve školním roce 2020- 2021 je ve třídě zapsáno 19 dětí ve věku 2-4 roky. Z toho k 1. září 2020 je 6 dětí mladší tří let.
Základní škola a Mateřská škola Kyjovice, příspěvková organizace
747 68 Kyjovice 101, IĆ 750 27 259, tel: 734 310 094, e-mail: reditelka@zs-ms-kyjovice.cz
Příloha č. 8
Třídní vzdělávací program
Školní rok 2020 – 2021
MŠ Kyjovice
I. třída
SLUNÍČKO
Ve školním roce 2019–2020 nese třídní vzdělávací program pro I. třídu MŠ název:
Oříšky veverky Matyldy
Popis programu:
Třídní vzdělávací program pro I. třídu je vypracován pro skupinu mladších dětí ve věku 2–4 let. Třída těchto dětí se nazývá Sluníčko.
V tomto školním roce bude dětem vyprávět pohádky veverka Matylda. Prostřednictvím pohádek se budou děti seznamovat s proměnami přírody a s živočichy, kteří žijí v blízkém parku a lese. Veverka bude vyprávět o tom, co si „povídají stromy.“ Prostřednictvím pohádek se budou děti seznamovat s okolním světem, s ročními obdobími, s počasím, s poznatky o těle, zdraví. Děti budou vedeny k pěknému a šetrnému chování k přírodě. Na příkladech pohádkových hrdinů se budou seznamovat s dobrem a zlem. Budou se učit kamarádskému chování, toleranci a slušnému chování k dětem i dospělým. V oříšcích bude Matylda dětem nosit překvapení, pohádky nebo různé úkoly. Děti se budou s veverkou učit zpívat, tančit, říkat básničky aj.
Program je rozdělen do čtyř hlavních bloků.
1. Veverka Matylda poznává plody podzimu a pozoruje zvířátka, jak se chystají na zimu
2. Veverka Matylda pozoruje zimní krajinu, jak spí les a příroda a jak se lidé chystají na Vánoce
3. Veverka Matylda se raduje, že se les a louka probouzí
4. Veverku Matyldu pošimralo sluníčko
Tyto čtyři integrované bloky zahrnují deset tematických celků.
1. Veverka Matylda a pohádky O jabloňce a Bylinkové pohádky
2. Veverka Matylda a kniha Veverka Zrzečka a Neplač, muchomůrko
3. Veverka Matylda a pohádková kniha Houbový mužíček a Haló, Jácíčku
4. Veverka Matylda a Mikulášská pohádka a Vánoční pohádka
5. Veverka Matylda a Pohádky z mořské hlubiny a Kvak a Žbluňk
6. Veverka Matylda a pohádkové princezny a Chytrá kmotra liška
7. Veverka Matylda a Malá jarní pohádka a Bob a Bobek
8. Veverka Matylda a Včelí medvídci
9. Veverka Matylda a Ferda Mravenec
10. Veverka Matylda Motýl Emanuel a maková panenka
Tyto části budou dále rozpracovány do týdenních témat. Témata týdenních integrovaných bloků budou vycházet ze ŠVP a zaměřovat se na zvyky, tradice a slavnosti v daném ročním období. Na základě zvoleného tématu budou plněny obecné cíle tj. rozvíjení dětí, jejich schopností, osvojení si základů hodnot, na nichž by měla být naše společnost založena. Budeme rozvíjet osobní samostatnost dětí a schopnost projevovat se jako samostatné bytosti. V průběhu týdne děti budou získávat důležité poznatky, dovednosti a návyky stanovené v ŠVP. Pomocí zvoleného tématu TVP budeme procvičovat stanovené specifické i obecné cíle.
Při výběru témat a cílů si klademe otázku:
Co se teď právě dítě učí
S jakou hodnotou se setkává
Jaký prostor má pro samostatnost.
Plánování bude prováděno měsíčně a následně bude provedena týdenní příprava k danému tématu. S týdenním plánem budou rodiče průběžně seznamováni na nástěnce v šatně dětí. Budeme se snažit aktivně zapojit také rodiče (mohou přinést obrázky, rekvizity apod. k danému tématu).
Činnosti dětí budou průběžně dokumentovány aktuálními fotografiemi na webových stránkách školy.