II. třída
„PASTELKA“
Učitelky:
Miroslava Rychtářová
a Kristýna Venglářová DiS.
K 1. 9. 2024 je ve třídě zapsáno 20 dětí ve věku 4-6 let. Povinnou předškolní docházku plní 15 dětí.
TVP_TŘÍDA PASTELKA_CESTA JE CÍl.pdf
Distanční vzdělávání dětí s povinnou předškolní docházkou
Téma týdne:
Velikonoce jako svátky jara
Záměry:
Prohlubovat poznatky o Velikonocích. Pozorovat změny v přírodě. Seznamovat s dalšími lidovými tradicemi a zvyky. Vést děti ke kreativitě.
V tomto týdnu se budeme věnovat Velikonocům. Velikonoce jsou nejvýznamnější svátky křesťanské církve. Silnou tradici měly však Velikonoce již v době předkřesťanské. Prapůvodně tento svátek souvisel se svátkem nomádských pastýřů. My si budeme tyto svátky připomínat jako svátky jara, zvyků, symboliky a lidových tradic. Tentokrát jsme jednotlivé nabízené aktivity rozdělily do jednotlivých dnů. Na každý den jsme vymyslely pro děti několik aktivit.
NEPŘEHLÉDNĚTE
Ve středu od
9.00 – 18.00 hodin
je pro děti na školkové zahradě připravena zábavná hra úkoly a s překvapením.
Vydejte se s dětmi za zábavou na naší školkovou zahradu.
Den záměr návrh činností
Modré PONDĚLÍPodle tradice se tento den gruntovalo- uklízelo |
Předmatematické představy: Vybírat předměty podle zadaného pravidla, řadit podle velikosti,
Výtvarka: Asambláž- seskupovat do požadovaného tvaru |
– Najdi doma co nejvíce modrých věcí. Mohou to být hračky, oblečení, náčiní v kuchyni. Tyto věci seřadíš od nejmenší po největší. Postupuj zleva doprava.
– Z modrých věcí sestav modrý obrázek, vyfoť a pošli |
Žluté ÚTERÝV tento den se také uklízelo.
|
Výtvarka: Pracovat na zadané téma.
Grafomotorika: vybarvit omalovánku pečlivě v omezeném prostoru. Snažit se nepřetahovat. |
– Nakresli nebo namaluj žlutou barvou jarní sluníčko – Najdi doma vše, co je žluté. – Spočítej, kolik žlutých věcí doma máte
– Znáš jarní květinky, které mají žlutou barvu? Omalovánka: petrklíč, blatouch, podběl, pampeliška
– Vyzveme dítě, aby si samo uklidilo ve svém pokojíčku hračky. Dítě může mamince nebo tatínkovi pomoci s úklidem v domácnosti, v dílně, v garáži, |
Škaredá STŘEDAV tento den se nesměl nikdo mračit. Z domu se mělo vymést vše ošklivé, špinavé, nedobré.
|
Pobyt venku: Propojit pohyb dětí s překvapením a plnění úkolů k tématu.
Samostatnost, sounáležitost: Vést děti k zodpovědnosti, učit děti, že každá věc má své místo. Dát dětem důvěru. |
Abychom se nemračili, ale naopak usmívali, připravily jsme pro vás překvapení, které vám jistě vykouzlí úsměv na tváři.
Vydejte se na školkovou zahradu k pískovišti, tam objevíte překvapení. |
Zelený ČTVRTEK1.V tento den bývá zvykem připravit jídlo ze zelené zeleniny nebo bylin, aby byl člověk celý rok zdráv.
2.V tento den zmlknou zvony a až do Bílé soboty je zvonění nahrazováno hlukem klapaček, hrkaček, řehtaček, s nimiž chodívají chlapci po vsi. |
Pracovní činnosti: Seznamovat děti se surovinami na přípravu pokrmu. Seznamovat s činnostmi spojenými s přípravou |
1.Připravte si zdravé jídlo, pomazánku salát, který bude obsahovat špenát, listový salát, avokádo, mladé kopřivy, brokolici ….
2.Zopakujte s dětmi části dne: Ráno, dopoledne, poledne, odpoledne, večer. Některé děti už poznají hodiny, můžete také procvičit Ráno, v poledne a večer si zaklapotej. Pokud nemáš řehtačku, můžeš nahradit ťukání dřívky, vařečkami, kamínky. |
VELKÝ PÁTEKJe to svátek. Nesmí se orat, kopat, sázet. Pro křesťany den velikého smutku.
|
Soudržnost, pokora, láska Výtvarná činnost |
Rodina je pohromadě. Užijte si tento den spolu.
Nakresli tolik vajíček, kolik je vás v rodině. Vajíčkům dokresli milé obličeje. |
Bílá SOBOTAVětšinou příprava na Velikonoce
|
Kreativní činnost: 1.Pro holky 2. Pro kluky Pokus s větvičkami vrby
Pracovní činnost: Seznamování dětí s názvy surovin, s množstvím, se skupenstvím, Popis postupu, co dělám |
1.Úkol pro holky: – Zdobení velikonočních vajíček 2.Úkol pro kluky: Zkuste uříznout vrbové proutky a splést dohromady. Vůbec nevadí, že to nebude vypadat jako ta známá pomlázka. Nahoru uvažte stužku. Tuto pomlázku použij v pondělí na šmigrust. Potom proutky vložte do sklenice s vodou. Proutky vám zanedlouho obrazí a vytvoří se kořínky.
Upečte si beránka. Recept je v příloze
|
Velikonoční NEDĚLE
Vrcholí velikonoční svátky. Končí půst. V tento den chystají rodiče dětem sladkosti na zahradu nebo na pole. Říká se, že to donesl skřivánek (někde zajíček).
Velikonoční PONDĚLÍTento den charakterizuje tradice tzv. velikonoční pomlázka. Chlapci obcházejí domy s pomlázkou. Pomlázka je symbol předávání síly, zdraví, svěžesti a omlazení. Odměnou jsou malovaná vajíčka. |
Překvapení, radost, společné sdílení |
Pokud budete dětem chystat tato malá sladká překvapení, můžete si na zahradě všímat změn, pozorovat první jarní květiny, sněženky, fialky, krokusy. Můžete poslouchat zpěv ptáků. Seznamovat s názvy ptáčků. Objasnit, jak vypadá skřivánek. Můžete děti seznámit s touto tradicí. Děti se na ní připraví tak, že do země na zahradě, kam přiletí s dobrůtkami skřivánek, zapíchnou kočičky (větvičky jívy). Děti označí místo, kde má skřivánek sladkosti shodit.
Básnička: Hody, hody, doprovody, Dejte vejce malovaný. Nedáte-li malovaný, dejte aspoň bílý, Slepička vám snese jiný. Seznamte děti s tradičním velikonoční koledou |
Návod na velikonoční vajíčko barvené v cibulových slupkách.
Co budete potřebovat?
Skořápky vyfouknutých vajíček (může to být také vařené nebo klidně i syrové vajíčko), lístečky jarní rostlinek, drobné kvítky, obvaz, nit, cibulové slupky, hrnec, voda a pomoc dospělé osoby.
- Vezmi vajíčko, umyj ve vodě s mycím přípravkem na nádobí.
- Na zahradě najdi zajímavé lístečky (orsej, popenec, modřenec, prvosenku..).
- Přilož vybrané rostlinky na skořápku.
- Celé vajíčko obal pevně obvazem. Obvaz utáhni nití nebo tenkým provázkem.
- Vlož do horké lázně z cibulových slupek. Nechej v lázni vařit tak dlouho, až docílíš žlutých až tmavě hnědých odstínů. Sytost barev závisí na množství použitých cibulových slupek. Čím více cibulových slupek budeš mít, tím tmavšího odstínu docílíš.
- Vyjmi z lázně. Nechej osušit. Přestřihni nit, která drží obvaz.
- Vajíčko opatrně rozbal.
- Takto nazdobené vajíčko můžeš pohladit v dlaních, na které sis nanesl trošičku sádla. Vajíčko se bude pěkně lesknout. V příloze posílám foto, jak by to mohlo vypadat.
Další zábavné úkoly, návod recept na beránka, omalovánky a pracovní listy
naleznete níže.
Zde je recept na velikonočního beránka:
Zde stáhni omalovánku Krokus a yybarvi krokus podle skutečnosti.
Víš jakou může mít barvu? Máte ho doma na zahrádce?
Zde stáhni omalovánku Petrklíč a vybarvi petrklíč podle skutečnosti.
Víš, jakou mám barvu květů?
Opiš slova přesně tak, jak vidíš. Na každou malou čárku opiš jedno písmenko.
Hononyma – některá slova zní stejně, ale mají však jiný význam.
Pokuste se dětem vysvětlit významy jednotlivých stejně znějících slov. K povídání využijte přiložené obrázky.
Další úkoly pro zvídálky
Předmatematická gramotnost: počítáme do 7
Zadání: Slunéčko sedmitečné má mít sedm teček na svých krovkách. Dokresli tečky tak, aby každá beruška mněla na krovkách sedm teček.
Předmatematická gramotnotnost: počet prvků 1-6, soustředění, řád, vytvrvalost.
Hrací kostky určitě znáte. Na každém řádku jsou kostky seřazeny jinak, ale vždy obsahují číslice 1 – 6. Dle jednotlivých kostek vybarvěte tabulku na konci řádku – a jak na to Vám jistě poradí první řádek.
Dokážeš podle kostek v daném řádku vybarvit ostatní tabulky?
- v předposledním řádku si do bubliny doplň tečky podle sebe
- v posledním řádku doplňuješ tečky podle tabulky
Tento úkol je dobrovolný a náročný na soustředění. Přesto věřím, že ho zvládneš!
Omalovánka velikonoční ke stažení
Téma týdne:
Putování za symboly Velikonoc
od 15. 3. – 19. 3. 2021
Záměry:
Prohlubovat poznatky o jaru.
Seznamovat děti symboly Velikonoc. Vést děti ke kreativitě.
Obsah:
Básničky na správnou výslovnost, Pobyt a pohyb venku: hra venku – Putování za symboly Velikonoc, předčtenářská gramotnost,Pokusy a pozorování, polytechnická výchova, předmatematické činnosti – pracovní listy, Výtvarná činnost, Tvořivá činnost, Grafomotorika
Básnička procvičení správné výslovnosti MR a O.
Zajíček
Zamračený zajíček,
vzal si mrkve kousíček.
A když mrkev ochutnal,
nemračil se, ale smál.
Oči, oči, očka,
Olgu honí kočka.
Otu žene zajíc,
okousal mu krajíc.
Básničky předčítejte postupně po verších, děti opakují text.
Putování za symboly Velikonoc – Zábavná hra venku.
Co hra obsahuje? Pohyb, pobyt venku, logiku, tajemství, nové informace, zábavu, soutěživost.
Vymyslely jsme pro Vás a vaše děti malou zábavnou hru venku. Budete s dětmi venku řešit úkoly a hledat indicie. Hra je orientována na okolí školky. Vaším úkolem bude najít si pomůcky pro práci a hry v tomto týdnu. Podle instrukcí budete s dětmi hledat místa, kde jsou ukryty malé poklady pro další aktivity tohoto týdne.
- U hlavního vchodu do budovy, která je spjata s pohybem, najdeš první překvapení. Najdeš o kterou budovu jde? Budova je menší než budova naší školky. Je bílá. Stojí v blízkosti sportovní plochy, je na ní umístěn znak v našich národních barvách.
- Nyní se vydej hlavními vrátky do areálu školkové zahrady. Jdi vlevo a do kopce. Na zahradě hledej plastovou krabici s dalším překvapením.
- Třetí překvapení najdeš u dveří, kde obvykle každý den vstupuješ s rodiči a jsi tam skoro celý den se svými kamarády.
Všechna tři překvapení si odnes domů. Budeš je potřebovat k plnění úkolů tohoto týdne.
Jste zvědaví??? Jestli se budete chtít podělit o vaše zážitky z putování, pošlete nám fotku
Předčtenářská gramotnost:
Doplňte verše:
Zkuste veršovat, najít rým na vybraná slova:
Louka – ( mouka, brouká,………..)
Maruška – ( Baruška, beruška…..)
Stužka – ( muška, služka…………. )
Tráva – ( kráva, sláva, mává…. .. )
Zrní – ( vrní, trní, chrní…………… )
Vajíčko – ( maličko, sluníčko…… )
Peče – ( teče, v kleče, meče…….)
Pokusy a pozorování
Záměr: Seznamovat děti s jednoduchými pokusy
Úkol:
Zde využiješ jedno z nalezených překvapení. Vezmi misku, květináč nebo jinou nádobu. Do ní dej hlínu. Nahoru nasypej zrníčka, která jste našli při venkovní hře. Opatrně zalij vodou. Dej na teplé slunné místo. Pozoruj, co se bude dít. Zrníčka budou klíčit. Tvůj pokus pozoruj a také můžete vyfotit.
Tvořivá činnost
Záměr: rozvoj zručnosti, tvořivosti, fantazie, samostatnosti
Zdobení dřevěného výřezu vajíčka, které jste našli při venkovní hře Putování za symboly Velikonoc.
Tvar vajíčka můžeš zdobit různými způsoby. Můžeš jen pomalovat fixy. Také můžeš polepit kousky barevných papírů. Můžeš polepit drobnými zrníčky, čočkou, těstovinami. Můžeš polepit nálepkami. Těšíme se, čím nás překvapíte. Foto hotového vajíčka zase pošlete na email.
Výtvarná činnost:
V obálce, kterou jste objevili při venkovní hře Putování za symboly Velikonoc, byla ukryta bílá čtvrtka výkresu a papírový zajíček. Tvým úkolem je, vytvořit Velikonoční pohlednici se zajíčkem.Zajíčka nalep na bílou čtvrtku papíru a zbytek dokresli fixy a pastelkami. Obrázek může být hodně barevný a veselý. Z druhé strany jsou předkresleny čáry jako na skutečné pohlednici. Promysli si, komu tuto krásnou pohlednici pošleš. Můžeš ji poslat někomu, s kým se nyní málo stýkáš, tomu komu chceš udělat radost. Text mohou děti napsat sami podle předlohy, kterou jim rodiče napíší jako vzor. Které dítě si na to netroufne, mohou to za něj napsat samozřejmě rodiče nebo starší sourozenec. Podepsat se mohou děti samy. To už většina dětí umí.
Předmatematická gramotnost:
PL – cesta- stáhněte zde labyrint se slepičkou
Hra – domácí pexeso, Procvičíme postřeh, paměť a soustředění.
Budete potřebovat kelímky nebo jiné malé stejné nádobky a drobnůstky.
Vyberte drobnůstky do páru.
Děti si je mohou seřadit a pojmenovat.
Zakryjeme kelímky, zamícháme a hra může vesele začít.
Grafomotorika:
Vybarvi omalovánku s pomlázkou
Nakresli kudrlinky ovečce – malé spirály
Stáhněte zde:
Hudební chvilka:
Zaposlouchejte se do známé písničky z dílny J. Uhlíře a Z. Svěráka. Pokuste se tleskat do rytmu nebo si zatančit. https://www.youtube.com/watch?v=JEC-LU3qs-k
Tuto písničku si můžete společně zazpívat https://www.youtube.com/watch?v=8rZtcZ_3jnU
Hádanka na závěr:
Kolik velikonočních symbolů jste v našem návodu na aktivity objevili?
Co k jarním svátkům patří?
( řešení: pomlázka, ovečka, zajíček, osení, slepička, vajíčko, velikonoční pozdrav)
Děkujeme za pozornost.
Mirka a Mirka
Distanční vzdělávání dětí s povinnou předškolní docházkou
Téma týdne:
Jaro se probouzí aneb první poslové jara
od 15. 3. – 19. 3. 2021
Záměry:
Opakovat znalosti o jednotlivých ročních dobách. Prohlubovat poznatky o jaru. Seznamovat děti s názvy prvních jarních rostlin. Učit děti vyjmenovat znaky jara. Učit rozlišovat části rostliny. Mít povědomí o růstu rostlin. Mít možnost pozorovat klíčení a růst rostlin. Učit děti vést rozhovor na dané téma jaro.
Obsah:
- Příloha: Básničky na správnou výslovnost, předčtenářská gramotnost, Pokusy a pozorování, polytechnická výchova – písmeno, předmatematické činnosti – pracovní list, Výtvarná činnost – jaro, Tvořivá činnost – mikrosvět, Grafomotorika – opis tvarů,
- Příloha: Jarní klubíčko hádanek, zábavných úkolu, pohádek a písniček. https://drive.google.com/file/d/1VzHSPVyXLc5rsRVLJUPkK4EixYBF6Df0/view?usp=sharing
Básničky procvičení správné výslovnosti D a Ž
Včelky
Děti, děti, včelky letí!
Zaletěly na květiny,
teď si nesou sladkou šťávu
do včelína do dědiny.
Dělají z ní doma med
včelím dětem na oběd.
Žába
Žába leží v kaluži,
má veliký žal,
měla velkou žížalu,
tu jí žabák vzal.
Žába leží v kaluži,
pláče od žalu,
že má žabák v žaludku
její žížalu.
Ježek
Žene ježek užovku
Po pěšině k potoku.
Běží za ní, co jen může,
Něž mu žblunkne do kaluže.
Vzal si boty kožené,
Že užovku dožene.
Básničky předčítejte postupně po verších, děti opakují text.
Předčtenářská gramotnost:
Doplňte: Rodič čte, dítě slovně doplní.
Ptáci ……………..z teplých krajin.
Kaluže na cestách……………………….
Sluníčko ………………..hřeje.
Skřivan………………….nad polem.
Na mezích ………………………..sníh.
Pupeny na stromech…………………………
V trávě ………………………………..sedmikráska.
Potoky …………………………vodou.
Z úlu ………………………….první včelky.
Do deště …………………………deštník.
Ptáci si budou ……………………….hnízda.
Připravíme …………………………………na zahradě budky.
Pod zemí………………….žížala.
První ………………….květinkou bývá sněženka.
Krokus má ………………….barvu.
Na zahradě …………………..strom.
Uděláme …………………………záhony.
Hlínu na …………………………….zryjeme.
Naší kočce se narodila …………………….
Pokusy a pozorování
Seznamovat děti s jednoduchými pokusy- rychlení větévek, klíčení semínek.
Všímat si, co potřebují rostliny k růstu, učit děti prakticky pečovat o rostliny.
Úkoly:
- Venku si všímejte pupenů na stromech. Uřízněte větvičky břízy, habru, zlatice (zlatý děšt). Dejte doma do sklenice s vodou na světlé a teplé místo. Pozorujte s dětmi rašení pupenů. Tak to může po týdnu vypadat.
- Na dno misky dejte bílý ubrousek, vatu nebo složený toaletní papír. Zalijte vodou. Nyní do takto připravené misky dejte čočku nebo hrášek. Děti budou pozorovat proměnu semínka na rostlinu.
- Pro kreativnější osoby máme tip: Místo misky použijte tácek. Semínka čočky nasypejte na tácek, ve kterém je na dně bílý ubrousek nebo vata, do tvaru písmena. Za týden vám čočkové písmeno vyklíčí a zazelená se.
Polytechnická výchova
Co budeme potřebovat? Jak na to?
Při procházce nebo na zahradě si ustřihněte větvičky z listnatých stromů. Mohou to být větvičky, které vám zbyly třeba po ořezu větví na zahradě. Větvičky nastříhejte dětem na klacíky dlouhé asi 10 – 20 cm. Dítě skládá z klacíků písmena, která zná. Nebo písmena podle vzoru.
Další fáze úkolu je, že vybrané sestavené písmenko spojíte provázkem nebo drátkem.
Zkuste s dětmi omotávání klacíků provázkem, vlnou, bavlnkou.
Učte děti zavázat uzlík. Jakmile to půjde, můžete přejít k zavazování tkaničky u bot.
Předmatematická gramotnost:
Zde otevři: pracovní list_opis tvarů_ Co vidíš vlevo, opiš vpravo.
Výtvarná činnost:
Nakresli jaro.
Úvodní motivace předtím, než dítě začne kreslit.
„Na jaře se mění počasí, více prší, mizí poslední zbytky sněhu. Z teplých krajin se vrací ptáci. Začíná rašit tráva. V trávě se objevují první sedmikrásky. Na stromech raší pupeny. Na zahrádce můžeš najít žížalu, brouka, včelku. Na zahradě můžeme zasadit strom. Sluníčko více hřeje. …..
- Dítě kreslí obrázek černým fixem nebo tužkou. Následně vybarvuje pastelkami nebo barevnými fixy.
- Zde můžete také pojmenovávat barvy a barevné odstíny.
Tvořivá činnost
Vytvořte si s dětmi mikrosvět.
Do misky pod květináč, do talířku nebo jiné nízké nádoby vložte trochu mechu nebo vyrytého trávníku. Přidejte kamínky, klacíky a drobné figurky zvířátek, panáčků z lega nebo jiných drobností. Svá díla vyfotíte a pošlete emailem. Těšíme se, čím nás překvapíte.
Děkujeme za pozornost.
Mirka a Mirka
Distanční vzdělávání dětí s povinnou předškolní docházkou
Výtvarnou činnost níže uvedenou mohou plnit i mladší děti.
Téma týdne:
Máme rádi zvířata
od 8. 3. – 12. 3. 2021
Záměry:
Opakovat znalosti o volně žijících zvířatech. Prohlubovat znalosti o domácích a hospodářských zvířatech. Seznamovat děti s názvy domácích zvířat. Učit děti pojmenovat zvířata a jejich mláďata. Učit děti znát jejich hospodářský význam.. Rozlišovat části zvířecího těla. Mít povědomí o vývoji a růstu živočichů. Učit děti vést rozhovor na dané téma
Obsah:
Básničky na správnou výslovnost, opakovací test o volně žijících zvířatech, předčtenářská gramotnost, předmatematické činnosti, nápady na výtvarnou činnost, grafomotorika, hádanky, malované čtení.
Básničky k procvičení správné výslovnosti
Letěl motýlek
Letěl bílý motýlek
kolem mlýnice,
viděla ho u mlýna
bílá slepice.
Slepice se divila,
Že je také bílý,
hned se ptala motýla,
kde ho nabílili.
Čistotná kočička
Naše bílá kočka čilá
na stoličku vyskočila.
Pak si očka vyčistila,
aby byla celá bílá.
Račí procházka
Rak leze z rákosí
navečer za rosy.
Rak leze z díry,
má dlouhé kníry.
Večer se prochází
po trávě na hrázi,
kroutí si vousy,
klepeta brousí.
Básničky předčítejte postupně po verších, děti opakují text.
Předčtenářská gramotnost:
Budete potřebovat knížky se zvířaty domácími a volně žijícími.
Tuto část si rozdělte na 3x.
- Dejte dítěti pokyn: Vyber si ze své knihovny knížku nebo knížky o zvířátkách.
- Nechte dítě samostatně prohlížet knihu 10 – 15 minut v klidu.
- Po prohlížení dítě ukazuje zvířata, říká názvy zvířat, mláďat.
- Chvíle pro dotazy dítěte. Dítě se ptá, co ho zajímá.
- Jaká jsou zvířátka? Procvičujte přídavná jména
- Dítě může vyjmenovat části zvířecího těla
- Vedeme rozhovor o zvířatech
- Čteme s porozuměním – ukázku čte dospělý, čtěte pomalu, po skončení dítě zodpoví návodné otázky, co si zapamatovalo.
Výlet
Alenka bydlela v Ostravě. Moc se vždy těšila k babičce Jitce a dědovi Josefovi na vesnici. Tam vždy objevila spoustu zajímavých věcí. Když roztál sníh, rozhodl tatínek, že všichni pojedou o víkendu navštívit prarodiče do Dlouhé Lhoty. Ráno v sobotu nastartovali Fiata a jeli. Před polednem byli na místě. Dlouhá Lhota byla kousek od města Brna. Babička Jitka s dědou Josefem už netrpělivě vyhlíželi. Po skvělém obědě utíkala Alenka omrknout dvorek a zahradu. Tam to měla nejraději. Čekala jí tam spousta novinek. Ovečka se pásla za zahradou se svým krásným jehňátkem. Za kvočnou si vykračovalo šest kuřátek. V králíkárně objevila čtyři malé králíčky. V trávě rozkvetly sněženky a bledule. Alenka si víkendu na vesnici moc užila.
Otázky:
Kde bydlela Alenka s rodiči?
U kterého města se nacházela vesnice Dlouhá Lhota?
Co je to víkend? Vyjmenuj víkendové dny.
Jakou značku auta měli rodiče Alenky?
Ve kterém ročním období se příběh odehrál?
Jak se jmenovali prarodiče?
Jak se říká mláďátku ovce?
Kolik měla kvočna kuřátek?
Kolik bylo malých králíčků v králíkárně?
Co rozkvetlo v trávě?
Nápady na výtvarnou činnost:
Nakresli své oblíbené zvířátko nebo více zvířátek.
Dítě kreslí fixem obrys, Vybarvuje pastelkami. Nechejte dítě samo pracovat 10 – 15 minut. Pokud vydrží i déle. Měl by být prostor pro samostatnost. Nezasahujte vlastní kresbou dítěti do obrázku. Motivujte dítě slovně, aby nakreslilo všechny části zvířecího těla (hlavu, trup, správný počet noh, oči, čumák, uši, krk, fousky, srst…).
Dítě komentuje, co nakreslilo.
Pokud si tuto stránku vytisknete, může dítě kreslit zde.
Vytvoř si zvířátko z kuchyňského náčiní – výtvarná instalace
Zaměřeno na fantazii dítěte, manipulaci s předměty, myšlení, skládání částí do požadovaného celku.
Zde je ukázka, jak by to mohlo vypadat. Výtvor vyfotíte a pošlete emailem.
Srdce pro Stromy
Náš projekt vrcholí. Namaluj, vystřihni, dokresli, dolep srdíčko z papíru.
Toto srdíčko přilož na kůru nebo do větví tvého oblíbeného stromu a udělejte foto. Z Vašich krásných příspěvků, bychom chtěli vytvořit do soutěžní prezentace Srdce pro stromy úvodní stránku.
Zde si stáhněte pracovní listy:
Předmatematická gramotnost
Procvičení grafomotoriky
Pracovní činnost
Hádánky pro bystré hlavičky
ZDE : POHÁDKA ke stažení níže uvedená
Pohádka, kterou si společně můžete přečíst.
Rodič čte text. Dítě podle obrázku doplní slovo ve správném tvaru.
Děkujeme za pozornost a přejeme hodně zábavy při zvládání těchto úkolů.
Mirka a Mirka
Distanční vzdělávání dětí s povinnou předškolní docházkou
Tento měsíc je měsíc knih a proto se i první týden budeme zabývat knihami.
Téma týdne:
Kniha je náš kamarád
od 1.3. – 5. 3. 2021
Rozvíjet souvislé vyjadřování dětí, schopnost klást otázky a na otázky souvisle odpovídat.
Umět najít známé pohádky v knize podle ilustrace.
Předkládat dětem také pohádky, které nekončí vždy šťastně.
Obsah: práce s knihou, pracovní listy, pohyb a pobyt venku, předmatematické činnosti, výtvarná činnost, kvíz na konec týdne.
Nechte děti, ať si prohlíží knihy dle vlastního výběru.
- Upozorněte je, jak se s knihou zachází. Diskutujte o tom, kde si můžeme knihu koupit – knihkupectví, půjčit – knihovna.
- Seznamte děti s básničkou
Smutná knížka
Zaplakala knížka,
vytrhli z ní list.
Co si jenom počnu,
kdo mě bude číst.
Dobro nad zlem nevyhraje.
Nemám konec pro pohádku.
Pomozte mi, dobří lidé, dejte mě zas do pořádku.
Vrátíme list na své místo.
Platí pravda odvěká, ke knížce se chovej slušně,
je to přítel člověka.
- Společně s dětmi si pokuste vysvětlit nové pojmy: spisovatel, ilustrátor.
- Nechte děti, ať vám podle obrázků vypravují děj své oblíbené knihy.
Níže máte přiložené PL.
- Dějovou posloupnost ČERVENÁ KARKULKA – vyprávějte si s dítětem tuto pohádku a seřaďte kartičky podle děje.
- Můžete dítěti pokládat otázky z přiloženého kvízu( dítě si může vymyslet své otázky a pokládat je vám ), najít cestu bludištěm.
- U této pohádky můžete s dětmi procvičit přídavná jména a pokládat otázky:
Jaká byla červená karkulka – mladá, veselá, červená, statečná….
Jaký byl vlk – chlupatý, hladový, zlý….
- Zkuste dětem přečíst např. bajky, pohádky, které vždy nekončí šťastně.
- Tip pro rodiče: aplikace Readmio: pohádky pro děti
Snad budou vaše chvilky nad těmito úkoly zábavné a užijete si společné chvíle v této době.
Mirka a Mirka
Pracovní listy ke stažení zde: Distanční vzdělávání dětí 1. 3. -5. 3. 2021 pdf
Výtvarná činnost:
Jelikož se nějakou dobu neuvidíme, nebudeme si moci společně popovídat o tvé oblíbené knize.
Nakresli nám proto obrázek ke své oblíbené knize či pohádce a rodičům povyprávěj děj knihy – pohádky ( tak, jak si připravujete čtenářský deník ). Obrázek nám můžeš zaslat na email. Budeme se těšit na tvé dílo.
Nakresli obrázek a požádej rodiče, ať ti dopíšou název knihy nebo si ho sám opiš. Určitě to zvládneš skvěle!
Předmatematické představy:
- vyber si z knihovny 10 knih
- na pravou stranu dej pohádkové knihy
- na levou stranu dej encyklopedie
- kolik knih je na pravé straně?
- kolik knih je na straně levé?
- na které straně máš více / méně, stejný počet knih?
- vyber 1 nejmenší knihu a 1 největší
- vyber si z těchto 10 knih jen nejoblíbenější a spočítej kolik jich je
Nezapomeň všechny knihy opět vrátit na své místo do knihovny.
Věřím, že ti tento úkol šel moc dobře.
Pohyb a pobyt venku
Jelikož nám nařízení vlády kvůli pandemii Covid 19 uzavřela školky, nemůžeme dále pokračovat v našem projektu SRDCE S LÁSKOU DAROVANÉ – SRDCE PRO STROMY.
Proto Vás tímto žádáme o malou pomoc. Jak budete se svou rodinou na zahradě nebo na procházce, vyhledejte listnatý strom, pojmenujte ho a vyfoťte se nám u něj. Vaše fotografie zpracujeme a zařadíme do prezentace, kterou připravujeme k tomuto projektu.
Fotografie můžete zasílat na email: mirkamilotova@gmail.com
Krátký kvíz na závěr týdne:
- Jak se jmenuje holčička, která šla k babičce na návštěvu, nesla v košíku dobroty a potkal jí vlk? ( Červená Karkulka )
- Jaký byl vlk v této pohádce? ( mazaný, zlý, chlupatý – jde o zopakování přídavných jmen )
- Vytleskej slova
- Karkulka – 3 slabiky
- babička – 3 slabiky
- vlk – 1 slabika
- kniha – 2 slabiky
a urči počet slabik.
- Jak se říká člověku, který knihy píše a člověku, který do nich kreslí obrázky? ( autor a ilustrátor )
- Jak se říká místu, kde se knihy půjčují? ( knihovna )
- Jak se jmenuje tvá oblíbená kniha?
- Dokážeš spočítat všechny své knihy v knihovně?
Výborně! Pro tento týden máš hotovo. Skvělá práce.
Nyní si můžete s rodiči třeba přečíst jejich oblíbenou pohádku.
My jdeme taky
Téma týdne: 19. 1. 2021-22. 1. 2021
ODPADY A ODPADKY NEPATŘÍ JEN NA SKLÁDKY
Seznamujeme děti s různými materiály. Učíme je materiály rozeznávat, třídit, pojmenovat. Seznamujeme s významem třídění odpadu a s recyklací.
Seznamujeme děti s novými pojmy.
Datum: 19. 1. – 22. 1. 2021
- Zkuste s dětmi pojmenovat materiály na předmětech, které máte v domácnosti.
- Děti mohou tvořit jednoduché věty typu: Sklenička je ze skla. Hrníček je z porcelánu. Sešit je vyroben z papíru. Lžíce je z kovu. …..
- Zvukové hádanky: Dítě se otočí zády k dospělému. Dospělý vydává destrukcí různých materiálů zvuky. Co slyšíš? Děti pojmenovávají zvuk, který slyší.
- Trhání papíru
- Mačkání novin
- Šustění sáčku
- Ťukání na stůl
- Cinkání o skleničku….
- Rozhovor s dítětem na téma: nakupování v obchodě.
Otázky: Co nakupujeme a proč?
Do čeho dáváme v obchodě zeleninu, pečivo?
Myslíš, že je potřeba vše dávat do plastových sáčků?
Upozornit děti na problém velké spotřeby sáčků v obchodech.
Vysvětlit možnost opakovaného využití plastových sáčků k různým účelům.
- Nakresli popelářské auto.
- Vyrob si maňáska z plastového sáčku: Jak?
Na plastový sáček nalepte pomocí izolepy a barevných papírů oči, nos, ústa, zuby. Do vyzdobeného sáčku vložte ruku a už můžete hrát divadlo, povídat si, dávat hádanky k tématu.
- Pobyt venku: Postavte sněhuláka. Na oči, nos, pusu, knoflíky, šálu, klobouk použijte odpadní materiál, jako jsou víčka od PET lahví, staré tričko, plechovku……
Pracovní listy ke stažení k týdenímu plánu 18. 1.-22. 1. 2021
Prosíme rodiče, aby nám napsali, jak se dětem dařilo. Můžete děti při činnostech vyfotit a poslat na náš e-mail. Moc Vás zdravíme a těšíme se, až se zase všichni ve školce setkáme.
Moc vás zdraví. MIRKA A MIRKA
Jelikož je tento týden z důvodu karantény ve ŠJ, naše MŠ uzavřena, posíláme Vám několik tipů, jak děti zabavit, také se s nimi něco naučit a něco procvičit v rámci předškolního vzdělávání. Vytvořily jsme pro vás malé shrnutí aktivit, které se dají splnit v domácích podmínkách. Za třídu Pastelka vás moc zdraví Mirka a Mirka
› v tomto odkazu stáhněte obrázky k vybarvování‹
Téma :Vánoční těšení
Hlavní záměry aneb, co chceme naučit
Seznamovat děti s vánočními zvyky a tradicemi. Vést děti k sounáležitosti k rodině. Učit znát pojmy: sourozenci, bratr, sestra, rodiče, prarodiče, teta,….Učit znát rodinné vztahy: kdo je můj strýc, sestřenice. Znát jména příslušníku rodiny. Vést děti k pozornému poslechu pohádek s porozuměním slyšeného slova.
- 1. Předmatematické představy:
procvičení počtu prvků –počítání cukroví, ozdobiček, šupin…
Procvičení množství: hodně málo, více – komunikace při přípravě
jídla, při pečení, na procházce, na zahradě
Pocvičit pojmy nad pod, vedle, vpravo, vlevo- komunikace při mytí nádobí, při úklidu hraček, na procházce, při prohlížení ilustrace v knize.
- 2. Procvičení grafomotoriky:
opis slov s vánoční tématikou ( jen pro starší)
Omalovánky k tématu – Betlém, zvířata u krmelce, na krmítku
Kresba pastelkami na téma – Krmítko s ptáčky nebo zvířátka u krmelce
- Pokusy a zkoumání:
Haptické (hmatové) zkoumání předmětů a různých materiálů:
kulatý, hranatý, malý, velký, chlupatý, hladký, drsný – děti si předmět osahají a následně, říkají jaký předmět je.
4.Hudební a pohybové činnosti:
Poslouchejte koledy a vánoční písničky, děti mohou pohybem vyjádřit hudbu, tancujte s nimi v rytmu oblíbených vánočních melodií.
5.Předčtenářská gramotnost:
Procvičit slabikování slov, vytleskávání slov: stromeček, kapřík, cukroví, Betlém, večeře, svíčka, dárky, překvapení, hračky
- Hra na rýmování: vytvořit rým na slova: rybička, dárky, zima, sněží, svítí, ozdoba
- Procvičit užívání přídavných jmen: jaký je stromeček, jaký je kapr, jaké je jablko, jaké je cukroví, jaká je hvězda,
- Přečtěte svému dítěti pohádku z jeho oblíbené knížky. Dítě může zkusit vyprávět, o čem pohádka byla.
ÚKOL PRO DĚTI A RODIČE v týdnu od 12. 10.-16. 10 2020
TÉMA: OVOCE A ZELENINA – „PLODY PODZIMU“
Děti mohou donést do MŠ různé druhy ovoce a zeleniny, které dozrávají na podzim.
Učitelky:
Miroslava Rychtářová
a Miroslava Milotová
Ve školním roce 2020-2021 je ve třídě zapsáno 21 dětí. Povinnou předškolní docházku plní 17 dětí.
Základní škola a Mateřská škola Kyjovice, příspěvková organizace
747 68 Kyjovice 101, IĆ 750 27 259, tel: 734 310 094, e-mail: reditelka@zs-ms-kyjovice.cz
Příloha č. 8
Třídní vzdělávací program
Školní rok 2020 – 2021
II.třída
Pastelka
Na stejné zemi co my, bydlí tu
s námi stromy….
Popis programu:
Tento program je určen pro starší věkovou skupinku dětí. Zaměříme se na poznávání přírody kolem nás. Celým rokem bude děti provázet motivační postavička skřítka Tukona. Děti skřítka Tukona „ naleznou“ počátkem září v lese. Motivací bude knížka: Jak Tukon zachránil stromy. Tukon bude děti seznamovat s okolním světem, s přírodou, se stromy, ochranou přírody, se zákonitostmi soužití člověka s přírodou…. Také letos se budeme zaměřovat na čtenářskou pregramotnost. K tomuto tématu byla pořízena spousta knih, se kterými budeme pracovat, číst je, prohlížet ilustrace. Zaměříme se rovněž na polytechnické vzdělávání. Novinkou bude sportovní projekt s názvem Svět nekončí za vrátky, cvičíme se zvířátky. Cvičení bude probíhat podle metodiky celostátního projektu ČOS. Tento projekt si klade za cíl vzbudit v dětech zájem o aktivní sportování, vede je k týmové spolupráci, rozvoji pohybové gramotnosti a přináší radost splnění úkolů jak individuálních, tak skupinových, a to vše hravou formou deníčků se zvířátky a úkoly.
Do TVP budou vkládány, v rámci projektu Šablony, projektové dny v MŠ i mimo školu, setkávání s rodiči a odborníky v oblasti přírody. Děti se seznámí s jednoduchými pokusy na zkoumání vlastností stromů, přírodnin, plodů, jevů. Budeme se snažit, aby byla uplatňována individualizace, vizualizace i prožitkové učení. Budeme se snažit vytvořit dětem bezpečné sociální prostředí. Budeme se snažit děti vést k toleranci a empatii. Již po páté se zapojíme do celostátního projektu Srdce s láskou darované. Letos bychom se chtěli zaměřit na ochranu stromů v našem parku a na společné muzicírování s obyvateli Domova na zámku. Program bude plánován do tematických celků a integrovaných bloků, které budou rozpracovány v týdenních přípravách učitelek. Zvolené tematické celky plní výstupy ŠVP. Týdenní témata budou konzultována s dětmi. Děti si společně v rámci společné diskuse a zájmu, mohou témata navrhovat. Respektujeme zájem, potřeby a přání dětí. Na základě zvoleného tématu budou plněny obecné cíle tj. rozvíjení dětí, jejich schopností, osvojení si základů hodnot, na nichž by měla být naše společnost založena. Budeme rozvíjet osobní samostatnost dětí a schopnost projevovat se jako samostatné bytosti. Budeme pracovat se sebehodnocením. Pomocí zvoleného tématu TVP budeme procvičovat stanovené specifické i obecné cíle. Důraz bude kladen na přípravu dětí na vstup do ZŠ v souvislosti na povinné předškolní vzdělávání.
V letošním školním roce se bude na vstup do ZŠ připravovat 16 dětí.
Při výběru témat a cílů si klademe otázku:
- Co se teď právě dítě učí
- S jakou hodnotou se setkává
- Jaký prostor má pro samostatnost.
S týdenním plánem budou rodiče průběžně informováni na nástěnce v šatně dětí. V souvislosti s daným tématem budeme opět aktivně zapojovat také rodiče formou spolupráce při tvoření témat, přinášení knih a rekvizit, fotografií, předčítání, tvorby čtenářského deníku, představování povolání rodičů, ochrany přírody, budování zahrady. Budeme se snažit děti vést k samostatnosti, odpovědnosti, tvůrčímu myšlení.
Pro plnění stanovených cílů jsme v TVP připravili tato témata:
Září: Kdo se umíš dívat, můžeš s námi jít
Říjen: Stromy a jejich plody
Listopad: Uspávání stromů
Prosinec: Vánoční stromeček zavoněl v pokoji
Leden: Léčivá síla stromů
Únor: Když má vrba žízeň
Březen: Jarní probouzení stromů
Duben: Hnízda v korunách stromů
Květen: Když rozkvétají stromy
Červen: Cestování za stromy
„PASTELKA“
Pro rodiče předškoláků: jak pracovat v období uzavření MŠ z důvodu pandemie koronaviru
KVĚTEN 2020
4. část
Co procvičíme? Návrh činností
Rozvíjení poznání |
Ptejte se dětí: Co může být na zahradě? Co je příroda? Kde bydlíš? Jak se jmenuje naše vesnice? Znáš název jiné vesnice? Jaké znáš město? |
Slovní zásoba
|
Prohlížejte společně ilustrace v knížkách, časopisy. Dítě vypráví, co na obrázku vidí. Zkuste se zaměřit na používání různých sloves (např. chodí, mluví, skáče, kope, volá, plave, leze, trhá, kreslí, píše, loví, zpívá…..). |
Předčtenářská gramotnost | Na základě přečtené pohádky, dítě vypráví děj vyslechnutého textu. |
Paměť | Vyberte 10 věcí z domácnosti. Dítě se na předměty dívá. Potom předměty zakryjte. Dítě vyjmenovává, co tam bylo. |
Předmatematické představy | Porovnávat množství: více , méně, stejně, málo, hodně, více než…. |
Prostorové pojmy | Vezměte oblíbenou hračku a zadávejte pokyny: dej na židli, pod stůl, vedle skříně,….. vpravo, vlevo, nad, vpravo, vlevo, mezi. |
Výtvarná činnost |
Toto je hlavní úkol!Nakresli pohlednici pro svoji babičku nebo dědečka. Podepiš se. Pošli za pomocí rodičů poštou. Uděláš jim určitě velkou radost.Také nakresli kytičku pro maminku. Společně oslavte DEN MATEK.
|
Zkoumání, pozorování | Pozorujte kvetoucí rostliny na zahradě. Zkuste najít: pampelišku, orsej, tulipán, pomněnku, petrklíč, popenec. |
Sluchové schopnosti Počet slabik |
Vytleskávání slov: pampeliška, motýlek, kamínek, koloběžka, jabloně, trávník, jetel. Určujte počet slabik a hlásku na začátku slova. Které slovo začíná na P, L, O, M. |
Grafomotorika, znalost barev |
Vybarvi omalovánku. Procvičte názvy barev, barevných odstínů (také světle modrá, tmavě zelená…..). |
Pohybové činnosti | Zahrajte si hry s míčem, zatancujte si podle hudby. |
Polytechnické vzdělávání | Postav něco z Lega nebo jiné stavebnice. Opakujte s dětmi počet prvků, tvary, velikosti. Se stavbou se vyfoťte a pošlete nám do e-mailu. |
Hudební činnost | Zazpívej písničku o travičce, o sluníčku, o pejskovi (Travička zelená, Hřej sluníčko, hřej, Skákal pes). |
DUBEN 2020
Úkoly a návrh činností pro práci s dětmi
3. část
Co procvičíme? Návrh činností
Rozvíjení poznání |
Téma: rodina Řekni své jméno a příjmení, věk, adresu. Vyjmenuj členy vaší rodiny. Kdo jsou tvoji prarodiče? Jaké máš příbuzné? Kdo je ve Vaší rodině nejmladší, nejstarší? Vyjmenuj činnosti, které doma dělá maminka, tatínek, bratr, sestra.
|
Rozvíjení poznání a slovní zásoba |
Jaké potraviny máte v ledničce? Které potraviny jsou sladké, slané, kyselé? Které potraviny jsou z masa? Které nápoje jsou vhodné pro děti, pro miminka? Vyjmenuj druhy zeleniny a ovoce, které znáš. Které je tvoje oblíbené jídlo? Ráno je snídaně. Dopoledne je …? V poledne je…? Odpoledne je…? Večer je…?
|
Předčtenářská gramotnost |
Ptejte se dětí, kdo dělá uvedené činnosti: vaří, vysává, žehlí, pere, hraje si, čte noviny, čte knihy, opravuje, učí se, utírá nádobí, odpočívá, zalévá květiny, pracuje na zahradě, nakupuje….
Vytvoř zdrobněliny slov: strom( stromeček), dům ( domeček), kolo, tráva, kráva, koza, kočka, auto, slepice, zámek, flek, motyka, květina, míč, |
Paměť | Zopakuj číslice 1,4,5 ( vždy tři za sebou) |
Předmatematické představy |
Co je více? 2 nebo 5, 4 nebo 9, 3 nebo 8 ?……… Co je méně? 4 nebo 3, 6 nebo 9,…( Pracujeme s počtem 1 – 10) |
Paměť, prostorové pojmy a práce podle pokynů | Nakresli kopec. Na kopci dům. Vedle domu strom, Pod kopcem řeku. Nad kopcem slunce. |
Výtvarná činnost | Nakresli svoji nejoblíbenější hračku, kterou máš ve svém pokojíčku. |
Zkoumání, pozorování | Pozorujte proměnu přírody. Všímejte si květin, které nově vykvetly na zahrádce. Udělejte foto květinek, které u vás rozkvetly. Foto nám můžete poslat. |
Sluchové schopnosti Počet slabik |
Vytleskej slova: kolo, domeček, stromek, babička, duha, kytička. Vymysli další slova na 2 tlesknutí Vymysli další slova na tři tlesknutí |
Grafomotorika, znalost barev | Nakresli tužkou 8 kuliček. Kuličky vybarvi pastelkami, každou jinou barvou. Barvy pojmenuj. |
Předmatematické představy | Srovnejte plyšáky, které máte v pokojíčku do řady od nejmenšího po největšího. Ptejte se dětí: kdo je první, poslední, hned před…..za |
Zkoumání, rozvíjení poznání |
Z čeho je vyroben zubní kartáček, lžička, kniha, dveře….. ( rozlišování materiálů) |
Hudební činnost | Zazpívejte si společně písničku ráno po snídani, dopoledne na zahradě nebo před spaním |
2. část v době od 14. 4. 2020
1.Pozorovat s dětmi jarní počasí tak, aby dovedly slovně vyjádřit pozorované jevy.
Pokuste se graficky do tabulky na týden znázornit, jaké je počasí ( sluníčko, mráček, prší, je vítr….apod).
2.Přibližovat dětem rozdíly mezi stromem jehličnatým a listnatým. Učit děti poznávat a pojmenovávat některé stromy pozorované v parku, na zahradě nebo v lese. Pozorovat pučení stromu. Sledovat jak strom kvete.
Pozorujte při pobytu na zahradě nebo při vycházce stromy a keře. Říkejte si s dětmi názvy stromů ( jabloň, hrušeň, borovice, smrk, bříza, tis, magnolie….). Pozorujte s dětmi kvetení stromů, pozorujte květy (barvu, tvar, velikost).
3.Poznávat a pojmenovávat charakterové vlastnosti hrdinů příběhů. Porovnávat situace z příběhu se svými vlastními zkušenostmi.
Čtěte dětem pohádky. Povídejte si s nimi o vyslechnutém příběhu. Ověřujte, co si děti zapamatovaly. Povídejte si s nimi, o čem pohádka byla. Jaké vlastnosti měl hlavní hrdina? (byl statečný, hloupý, líný, zlý, hodný, chytrý, bojácný…..).
4. Při rýmování rozvíjet cit pro zvukovou a významovou stránku slov
Společně vytvořte rýmy na slova: babičko ( např. sluníčko), dům, květ, míček)
Vytleskávejte s dětmi slova na slabiky. Určujte hlásku na začátku slova.
5. Podněcovat děti k řečové aktivitě.
Pozorujte z okna (na zahradě, při hře, v lese, při vycházce obcí), co se tam děje. Dítě říká, co vidí. Tvořte s dětmi přídavná jména( jaký je strom, jaký je květ, jaký je ptáček?).
6. Pomocí přiřazování určovat čeho je více, méně, stejně.
Při hře s kostkami, při úklidu plyšáků, při vaření, při skládání prádla, při věšení prádla určujte pojmy více, méně, stejně.
Tyto pojmy určujte při srovnávání kuchyňského náčiní do šuplíku.
7. Na základě přiřazování tvořit dvojice.
Využít manipulaci s příbory, miskami, lžičkami, šálky a podšálky. Co k sobě patří?
8. Učit děti skládat papír podle pokynů. Vést k samostatnosti při skládání.
Zkuste poskládat papírovou čepici pro Večerníčka. Vyrobenou čepici nalepte na papír a dítě dokreslí Večerníčkovi tvář.
9. Rozvíjet fantazii a představivost, zručnost.
Hra s klacíky, kamínky, květináči, větvičkami, špalky dřeva podle fantazie dítěte, volná tvorba, sestavování, seskupování. Stavby domečků na zahradě pro skřítky, pro zahradní víly, pro broučky….
10. Zapojit děti do péče o ošetřování rostlin. Pozorovat květiny. Vnímat jejich tvar, barvu a vůni.
Zasaďte spolu s dětmi květinu do květináče, zeleninu na záhonek, dejte klíčit semínka hrachu, okurek. Společně se o rostliny starejte. Pozorujte změny. Nechejte dítě rostliny zalévat.
1. část 1. 4. – 11. 4. 2020
Hlavní vzdělávací cíle:
Všímat si proměnlivostí v počasí.
Vést děti k šetření vodou a energie. Seznamovat s životem ptáků a hmyzu. Učit znát některé druhy ptáků a hmyzu. Seznamovat děti s názvy rostlin, keřů a stromů. Seznamovat s důležitostí třídění odpadu.Seznamovat děti s velikonočními zvyky.
Co můžete procvičovat.
Roční doby: jaro, léto, podzim, zima- vyjmenovat
Dny v týdnu – vyjmenovat je, klást otázky: co je dnes, jaký den byl včera, co bude zítra?
Určování barev – jakou barvu má……? Umět aktivně pojmenovat barvu předmětu ve svém okolí.(na předmětech v domácnosti).
Rozlišování materiálů. Z čeho je vyroben: talíř, hrnec, lžíce….
Zapojit děti do třídění odpadu. Co kam patří?
Prohlížet si společně obrázky v knížce.
Dítě vypráví, co je na obrázku, o čem asi bude knížky, který obrázek se ti líbí a proč.
Seznamovat s názvy ptáků při pobytu na zahradě nebo při prohlížení encyklopedie – vrabec, sýkorka, čáp, skřivan…..
Doporučujeme zapnout oline: web kamera Makov- pozorování ptáků
Při procházce v přírodě určovat názvy některých květin: sedmikráska, podběl, orsej, narcis, tulipán…… Využít, co zrovna kvete.
Užívání pojmůnad, pod, vedle, v, mezi, na při hře, při úklidu, domácích činnostech, při práci na zahradě.
Užívání přídavných jmen ve slovním projevu.
Jaký je míč? velký, malý, barevný………
Jaká je postýlka? malá, měkká, dřevěná………..
Jaké je jídlo? sladké, slané, dobré,…..
Rozvíjet poznávání a užívání slov významově protikladných – malý x velký, vysoký x nízký, drahý x levný, tvrdý x měkký, rychlý x pomalý, hladový x sytý…….
Aktivity:
Přečtěte si pohádku o přírodě, o ptácích, o květinkách
Nakreslete s dítětem obrázek: Velikonoční zajíček
Vystřihněte spolu z papíru tvar vajíčka, na tento tvar nalepujte natrhané barevné kousky papíru z časopisů nebo letáků.
BŘEZEN 2020
Hlavní vzdělávací cíle
Seznamovat děti s volně žijícími zvířaty, exotickými, domácími i hospodářskými.
Seznamovat s jednotlivými druhy domácích zvířat, jejich užitkem pro člověka. Seznamovat s názvy mláďat. Vést k ochraně přírody. Učit všímat si změn v počasí, učit znaky jara. Společně s dětmi se připravovat na Velikonoce. Seznamovat děti se zvyky a tradicemi.
Náměty pro aktivity s dětmi:
–Povídejte si s dětmi o zvířátkách, která najdete v knížkách, encyklopedii
–Odpovídejte si s dětmi na otázky: Kolik má zvířátko noh, čím je pokryto jeho tělo, kde zvířátko žije, čím se živí, jak se jmenuje mláďátko, jak se pohybuje…
–Zahrajte si PEXESO– procvičíte postřeh, paměť, soustředění
– Zahrajte si Člověče, nezlob se – procvičíte počet prvků 1- 6
– počítejte předměty v domácnosti (skříně, příbory, hrníčky) 1- 10. Předměty můžete sčítat, přidávat, ubírat…
Např. Dej 2 lžičky a 5 nožů, kolik je věcí dohromady?
Vezmi 2 lžičky, přidej tolik lžiček, aby jich celkem bylo 5
-Zkuste společně pojmenovat věci kolem sebe, slova vytleskejte (slabiky), Kolikrát jsi tleskl?
Určujte hlásku na začátku slova. Co je to?, Co slyšíš na začátku slova?
Při hře zkuste s dítětem určovat pravou a levou stravu (ruku)
Zadejte dítěti úkol: Nakresli zvířátko, které znáš, které máš rádo…
Obrázek vybarvi (dítě by mělo zaplnit celou plochu, nepřetahovat)
Vyrobte velikonoční dekoraci nebo ozdobte vajíčko.
Vystřihujte obrázky z omalovánek, časopisů, novin
Pozorujte s dětmi změny počasí, změny na zahradě.
Čtete dítěti pohádky. Stačí krátký text. Dítě vypráví, o čem text byl. Procvičíte porozumění textu.
TŘÍDA „PASTELKA“
Učitelky:
Miroslava Rychtářová
a Miroslava Milotová
Ve třídě je zapsáno 19 dětí. Povinnou předškolní docházku plní 10 dětí.
Příloha č. 7 ŠVP
Třídní vzdělávací program
Školní rok 2019 – 2020
MŠ Kyjovice
II. třída
Barvínek mezi kamarády
Popis programu:
Tento program je určen pro starší věkovou skupinku dětí. Celým rokem bude děti provázet motivační pestrobarevná hračka Barvínek. Pestrobarevný Barvínek bude děti seznamovat s okolním světem, s barvami, s ročními obdobími, s měsíci v roce, s přírodou, s počasím, s materiály a jejich vlastnostmi, s poznatky o těle a ozdraví. ….Bude provázet děti celým školním rokem. Děti se budou společně o něj starat. Také letos se budeme zaměřovat na čtenářskou a matematickou pregramotnost. Zaměříme se na polytechnické vzdělávání. Do TVP budou vkládány, v rámci projektu Šablony, projektové dny a projektové exkurze. Děti se seznámí s jednoduchými pokusy na zkoumání vlastností předmětů, jevů i přírody. Bude se snažit, aby byla uplatňována individualizace, vizualizace i prožitkové učení. Budeme se snažit vytvořit dětem bezpečné sociální prostředí. Budeme se snažit děti vést k toleranci a empatii. Již počtvrté se zapojíme do celostátního projektu Srdce s láskou darované. Program bude plánován do tematických celků a integrovaných bloků, které budou rozpracovány v týdenních přípravách učitelek. Zvolené tematické celky plní výstupy ŠVP. Tematické celky budou vybírány podle ročního období, podle zvyků, tradic, výtvarných projektů, slavností v daného období nebo problému, kterým se děti chtějí zabývat. Týdenní témata budou konzultována s dětmi. Děti si společně v rámci společné diskuse a zájmu, mohou témata navrhovat. Respektujeme zájem, potřeby a přání dětí. Na základě zvoleného tématu budou plněny obecné cíle tj. rozvíjení dětí, jejich schopností, osvojení si základů hodnot, na nichž by měla být naše společnost založena. Budeme rozvíjet osobní samostatnost dětí a schopnost projevovat se jako samostatné bytosti. V průběhu týdne se děti budou seznamovat s poznatky, dovednostmi a návyky stanovenými v ŠVP. Pomocí zvoleného tématu TVP budeme procvičovat stanovené specifické i obecné cíle. Důraz bude kladen na přípravu dětí na vstup do ZŠ v souvislosti na povinné předškolní vzdělávání.
Při výběru témat a cílů si klademe otázku:
- Co se teď právě dítě učí
- S jakou hodnotou se setkává
- Jaký prostor má pro samostatnost.
S týdenním plánem budou rodiče průběžně informováni na nástěnce v šatně dětí. V souvislosti s daným tématem chceme aktivně zapojit také rodiče formou spolupráce při tvoření témat, přinášení knih a rekvizit, fotografií, předčítání, tvorby čtenářského deníku, představování povolání rodičů. Chceme aktivně zapojovat rodiče do dění třídy. Budeme se snažit děti vést k samostatnosti, odpovědnosti, tvůrčímu myšlení.
Vyzýváme všechny babičky, dědečky, maminky, tatínky i tety k zapojení do akce
ČTEME DĚTEM.
Pokud máte rádi pohádky, příběhy, knížky, jste vítáni.
Pokud máte o tuto aktivitu zájem,
můžete se domluvit s paní učitelkou Mirkou R.
na dni,
kdy přijdete dětem číst
v době od 12.10 – 12.45 číst.
V minulém roce byla tato aktivita velmi oblíbená. Snad se nám tato dobrá věc podaří obnovit.